zaterdag 28 juni 2014

even ongenuanceerd boos zijn

Deze week vond het Mediapark Jaarcongres plaats. Ik neem aan op het Mediapark in Hilversum. Zelf was ik er niet bij. Voor congressen of andere geldverslindende netwerkfeestjes heb ik geen tijd. Ik moet werken voor mijn geld. Een andere reden is dat ik niet zo geloof in congrespraat.
Doorgaans zijn het louter managers of andere wannabee deskundigen, die door dure communicatie-experts bij elkaar gezocht zijn om in moeilijke woorden wollige dingen te zeggen. Daarover moet dan flink worden getwitterd, zodat iedereen die er niet bij is de indruk krijgt dat hij of zij iets belangrijks mist. Op deze manier hoopt de organisatie dan de mensen die er wel bij zijn een goed gevoel te bezorgen en reclame te maken voor een volgende bijeenkomst, waar de deelnemers teveel betalen voor gebakken lucht.
Dit is niet genuanceerd. Mijn mening.
Nu vind ik het echter best jammer dat ik niet in de zaal zat. Ik had jullie graag meer verteld over een kort nieuwsbericht dat na afloop van het Mediapark Jaarcongres op Nu.nl verscheen. In de categorie Entertainment / Media las ik namelijk een korte aankondiging onder het kopje ‘Media willen meer vakmensen’. In dat bericht staan een paar schokkende zinnen:

“Mediabedrijven hebben een toenemend tekort aan goed opgeleide vakmensen. Daarom slaan media, overheden en onderwijsinstellingen de handen ineen om te zorgen voor adequate opleiding en bijscholing.
Donderdag ondertekenden verschillende organisaties tijdens het Mediapark Jaarcongres een ‘pact’ om de groei van de sector te stimuleren.
De initiatiefnemers willen meer jongeren stimuleren te kiezen voor een opleiding waar de mediabedrijven behoefte aan hebben en de studenten vervolgens na hun studie voor langere tijd binden aan de branche.
Ook is het belangrijk dat mediaprofessionals tijdens hun loopbaan voortdurend blijven werken aan hun ontwikkeling.”

Na het lezen van deze tekst ben ik een rondje gaan lopen. Buiten. In het donker. Ik moest het even op me in laten werken. Pas na anderhalf uur durfde ik weer thuis te komen. Nog steeds vreesde ik dat ik iets geks zou gaan doen, zo boos was ik.
Maar uiteindelijk heb ik energie geput uit dit nieuwsbericht. Ik heb vandaag in mijn eentje een congres georganiseerd. De volgende week woensdag komen op het Mediapark een stuk of duizend mediaprofessionals bij elkaar. We hebben afgesproken om half drie ’s middags bij Bar Boon. Toegang is gratis. Er is slechts één spreker en dat ben ik.
Nu al kan ik verklappen wat er zal gebeuren en wat het grote nieuws na afloop van de bijeenkomst is. We zullen namelijk met z’n allen een ‘pact’ ondertekenen om de idiotie van mediadeskundigen, managers, bestuurders en vooral van geldverkwisters in onze branche aan banden te leggen. De initiatiefnemers willen dat omroepbonzen, gemeente bobo’s, commerciele onderwijs figuren en ander dik betaald congrestuig hun excuses aanbiedt aan iedereen die voor te weinig geld veel te hard werkt in een markt die krimpt en de komende jaren alleen maar verder zal krimpen. Alle Mediapark Jaarcongres-bezoekers die instemmend hebben geknikt tijdens het bekend maken van het heugelijke Media-willen-meer-vakmensen-momentje zullen volgens ons ‘pact’ heel hard moeten werken aan hun eigen ontwikkeling en zorgen voor een adequate omscholing. Wij slaan de handen ineen om te zorgen dat zij zich zo spoedig mogelijk verbinden aan een andere branche. Ver van de onze.

Stelletje mafkezen!






7 opmerkingen:

  1. Belachelijk voorstel, eerlijk gezegd zie ik genoeg jongeren rondrennen: allemaal stagiaires die voor een schamel loon zo ongeveer alles moeten kunnen. Omroepen knijpen ze een half jaartje uit èn door! Er staat ook in het bericht "ook is het de bedoeling dat mediaprofessionals tijdens hun loopbaan voortdurend blijven werken aan hun ontwikkeling"... nee heus? wat een aanmatigende opmerking, alsof we dat al niet doen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En 20+ jaar ervaring wordt schaamteloos wegbezuinigd. Stoom kwam uit mijn oren bij het lezen van dit bericht. Jeroen Bos, geluidsman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hear Hear!
    Djiezus, dit is toch niet te filmen! Vooral dat 'voor langere tijd binden aan de branche'. Hahahaha. Dit moet toch wel haast een grap zijn? Mag ik ook komen tekenen bij Boon, als WEGBEZUINIGDE omroepmedewerker? Inderdaad namens al die stagiaires en met name net afgestudeerden die voor half loon werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opleiden met een nog lagere CAO we zijn nog steeds veel te duur dat is het verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een nobel syreven, met een verkeerde uitwerking. Er wordt door diezelfde organisaties ook een wedstrijd gehouden wie het goedkoopst zijn resources kan inhuren, en het is de branche zelf die hier lekker in mee gaat. Tarieven worden bepaald door de klant en niet door de leverancier, tegenwoordig, maar het aloude principe van "if you pay peanuts, you get monkees" is voor diezelfde klant niet aanvaardbaar. Zette je een jaar of 6 geleden nog een professional weg voor 65 euro/uur, afgelopen jaren is dit meer dan gehalveerd en mag diezelfde persoon nog geen 27 euro koste. Maar hij/zij moet het natuurlijk wel veel beter doen dan 5 jaar terug.
    Het opleiden van goede professionals is een goed streven, want in de branche is een heleboel kennis verloren gegaan. Diegene met enig verstand van zaken is voor zichzelf begonnen, pervslot van rekening. Maar zolang de omroepen de bezuinigingen nog direct op de uurtarieven van de crew weg zetten, heeft zo'n student geen toekomst.

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé Rein en anderen,

    Het congres ging met name over online video. Denk dan aan youtube, opdrachtfilms, interactieve films, films met specifieke doelgroepen, etc . In die hoek is er verschrikkelijk veel werk.

    In deze branche gaat het veel meer over het maken van relevante content. Als maker ben je meer een producent, marketeer en tenslotte cameraman/editor.
    In deze hoek zijn er zeker mensen nodig. Mensen die zakelijk zijn, begrijpen hoe een onderwerp/item opgebouwd moet worden en dit in beeld mooi gevangen kan worden.


    Ik denk dat ze dit soort mensen bedoelen. Opleidingen richten zich mijn inziens nog steeds teveel op omroepen.

    Ik deel natuurlijk graag over deze aanpak en wat ik geleerd heb ik de afgelopen jaren. Koffie bij Boon ???

    Groet,
    Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Godsamme wat sla je de spijker hier op zijn kop.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik wil reacties altijd eerst even lezen, voor ze op dit weblog worden geplaatst. Daarom kan het even duren voor een reactie wordt gepubliceerd. Ik plaats niet zomaar elke reactie. Het is mijn weblog, dus ik bepaal wat ik een goede reactie vind en wat niet. Als je het er niet mee eens bent, dan moet je lekker zelf een weblog beginnen.
Anonieme reacties zal ik extra kritisch bekijken.